Вимагаємо повернення допомог на дітей


Гість

/ #130

2014-07-08 13:36

З 01.07.2014 р. допомогу при народженні дитини призначатимуть у фіксованому розмірі — 41280 грн. Тобто із цієї дати вона не залежатиме від прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, установленого на день народження дитини, а отже, і не зростатиме пропорційно. Понад це, сума такої допомоги не залежатиме від того, перша дитина народилась у сім’ї, друга чи третя. На кожну дитину виплачуватимуть лише по 41280 грн.

Зверніть увагу!

У такому ж розмірі виплачуватиметься й допомога при усиновленні дитини.

Як і раніше, одразу всю суму батьки не отримуватимуть. Виплачуватимуть цю допомогу одноразово в сумі 10320 грн, а решту суми — упродовж наступних 36 місяців після народження дитини рівними частинами в порядку, установленому Урядом.

Таким чином, батьки отримуватимуть більшу суму при народженні першої дитини, однак у декілька разів меншу, ніж при народженні наступних дітей в сім’ї.

Зауважимо!

Головне науково-експертне управління у своєму висновку до Закону № 1166 указує на те, що ці зміни йдуть урозріз зі ст. 22 Конституції України. Зокрема вона встановлює, що в разі прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів не допускається звуження змісту й обсягу існуючих прав і свобод. Тож той, хто не згоден із цими змінами, вправі звернутися до Конституційного Суду України й отримати висновок про відповідність Конституції наведених законодавчих змін.

Для порівняння наведемо, у яких розмірах виплачували таку допомогу в поточному році до 1 липня та після 1 липня (див. таблицю).

Таблиця

Розмір допомоги при народженні дитини

Допомога при народженні дитини


З 1 січня по 30 червня 2014 року


З 1 липня 2014 року

період виплати


сума, грн


період виплати


сума, грн

На першу дитину


одноразово
при народженні


10320,00


одноразово
при народженні


10320,00

протягом наступних

24 місяців


20640,00
(860,00 у місяць)


протягом наступних

36 місяців


30960,00

(860,00 у місяць)

Усього


30960,00


х


41280,00

На другу дитину


одноразово
при народженні


10320,00


одноразово

при народженні


10320,00

протягом наступних

48 місяців


51600,00
(1075,00 у місяць)


протягом наступних

36 місяців


30960,00

(860,00 у місяць)

Усього


61920,00


х


41280,00

На третю дитину й кожну наступну


одноразово

при народжені


10320,00


одноразово
при народженні


10320,00

протягом наступних

72 місяців


113520,00
(1576,67 у місяць)


протягом наступних

36 місяців


30960,00

(860,00 у місяць)

Усього


123840,00


х


41280,00

Проте з 01.07.2014 р. НЕ виплачуватиметься допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. На думку авторів Закону № 1166-VII, її відсутність компенсуватиметься тим, що розмір державної допомоги при народженні дитини буде збільшено.

Однак навряд чи такі новації порадують батьків, у яких має народжуватися друга чи третя дитина.

Зверніть увагу!

До 01.07.2014 р. особа (один із батьків дитини, усиновлювач, опікун, баба, дід або інший родич), яка фактично здійснює догляд за дитиною, має право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку (ст. 14 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» від 21.11.1992 р. № 2811-ХII, далі — Закон № 2811-ХII). Її надають у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, установленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше ніж 130 гривень. Тобто ті, хто отримав право на цю допомогу до 01.07.2014 р., отримуватимуть її й надалі, доки дитина досягне трирічного віку. Однак відкритим лишається питання: чи продовжать виплачувати матері дитини або особи, яка фактично здійснює догляд за дитиною, допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в разі її працевлаштування або виходу на роботу в режимі повного робочого часу? Адже нині згідно із ч. 5 ст. 14 Закону № 2811-ХII у такому випадку зазначена допомога має надалі виплачуватись особі, яка продовжує здійснювати догляд за дитиною. На користь цього говорить і те, що при народженні дитини (особливо — першої) допомога надавалася в старих розмірах.

У зв’язку з тим, що виплата допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 1 липня припиняється, також урегулюють питання щодо сплати ЄСВ за період відпустки по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Для цього вносяться зміни до п. 13 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI (далі — Закон № 2464). Зрештою, платниками ЄСВ будуть особи, які доглядають за дитиною до досягнення нею трирічного віку й відповідно до закону отримують допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та/або при народженні дитини.

Отже, власне відпустка по догляду за дитиною залишається, але допомогу у зв’язку з перебуванням у ній не виплачуватимуть.

Тобто платниками ЄСВ і застрахованими особами будуть ті особи, які:

пішли у відпустку по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку до 01.07.2014 р. і продовжують отримувати допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;
перебуватимуть у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку починаючи із 01.07.2014 р. і отримуватимуть лише допомогу при народженні дитини.

Суми ЄСВ за таких осіб сплачуються органами, які виплачують вказані види державної допомоги (органи праці та соціального захисту населення).

Так, до страхового стажу для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності включають саме період відпустки по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку як період, за який сплачено страхові внески, виходячи з розміру мінімального страхового внеску (абз. 2 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464). Тож із обчисленням страхового стажу проблем не повинно виникати.

А ось із пенсійним страхуванням є проблема. Адже згідно з п. 13 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV (далі ― Закон № 1058), до осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, належать ті, хто відповідно до законів отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Однак цю допомогу з 01.07.2014 р. уже не виплачуватимуть. Тож, сподіваємося, цей недогляд буде виправлено.

Зважаючи на визначення страхового стажу із ч. 1 ст. 24 Закону № 1058, це лише технічна проблема. Адже страховим стажем є період (строк), протягом якого особа підлягає державному соціальному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. А застрахованою особою згідно з абз. 5 ст. 1 Закону № 1058 є фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися в установленому законом порядку страхові внески на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.

Оскільки особи, які отримують допомогу по догляду за дитиною до трьох років та допомогу при народженні дитини, є платниками ЄСВ і за них сплачується страховий внесок у мінімальному розмірі, то зазначені періоди мають потрапити до страхового стажу для пенсії та надання страхових виплат.